I år har vi jobbet på flere kontrakter for Sotra Link Construction JV, som er hovedentreprenør på vegprosjektet. Nå i desember arbeider vi på tre lokasjoner, og får brukt bredden av den kompetansen og kapasiteten vi har innenfor boring.

Ved Straume sjøfront borer vi en 273 mm rørvegg, som delvis skal være midlertidig og delvis permanent. Denne skal sikre eksisterende hovedvei når påhugget til Straumetunnelen senere skal graves ut. Arbeidet utføres med vår nye Qmatec 1120 TST9. Under nedgraving avstiver vi rørveggen med bjelker (såkalte puter) og stag.

Sotrabroen er en hengebro som skal bli nesten 150 m høy, og kablene må forankres i solide ankerfester på begge sider. På Knarrviksiden borer vi nå hull i berget der spennkablene skal gå, fra det såkalte spredekammeret (se bilde) til forankringskammeret som ligger i et bergrom under bakken. Dette er presisjonsarbeid, og vi gjør omfattende kontroller for å sikre at retning og fall blir riktig. I borehullet støper vi inn PE rør der kablene skal ligge.

 

 

 

 

 

 

Litt lengre vest, i Bildøystraumen borer vi 1016 mm vertikale rør ned i sjøbunnen. Disse utgjør fundamentene for den nye broen som kommer der. Arbeidet utføres fra flåte, med vår Enteco 9090. Dette er krevende arbeid, der boreteknikk og sveising er viktig, men det krever også sjømannskap å posisjonere og holde lekteren på riktig sted under arbeidet.

 

For mer informasjon, se https://sotralink.no/aktuelt/